گروه ورزشی: مبارزات 3‌روزه تکواندوی انتخابی المپیک در قاره آسیا، پایانی بر اضطراب و کابوس چندماهه حاکم بر اردوی تکواندوی ایران بود.

نایب قهرمانی نه‌چندان قاطع ایران در مسابقات جهانی پکن و به دنبال آن ناکامی در کسب سهمیه لازم در مسابقات انتخابی منچستر، موجب شد تا این بار با کیفیت‌ترین تیم اعزامی ایران به المپیک آتن، همه امیدهایش را بر روی شیاپ‌چانگ هوشی‌مینه جست‌وجو کند. میدانی که با انتخاب شدن بخشی از قهرمانان برجسته قاره در مسابقات منچستر، شرایط بهتری را پیش روی نمایندگان انتخابی ایران قرار ‌داد تا با تحمل فشار کمتری به دنبال تصاحب سهمیه المپیک پکن باشند و خوشبختانه خداداد‌ و هادی ساعی با تجارب ارزشمند از سال‌ها پیکار در عرصه مسابقات جهانی، به خوبی توانستند از عهده این مأموریت مهم بربیایند. انتخاب سارا خوش‌جمال فکری نیز کامل‌کننده موفقیت‌های ساعی و خداداد بود که ایران را به سومین سهمیه المپیک پکن رساند. سهیلا سیاحی تنها شرکت‌کننده تیم دونفره بانوان بود که با پذیرش دو باخت و یک پیروزی به خاطر غیبت حریف ازبکستانی، از رسیدن به سهمیه المپیک ناکام ماند.

 خداداد به آرزویش رسید

 بهزاد خداداد که یک طلا و دو برنز مسابقات جهانی را در کارنامه خود دارد، پس از 4 سال انتظار به آرزویش رسید. او که در المپیک قبلی با وجود همه شایستگی‌هایش نتوانست به آتن برود، این بار در فرصت مجددی که پس از مسابقات منچستر نصیبش شد، نهایت استفاده را برد و به جانشینی یوسف کرمی مصدوم البته در وزن اول، همه حریفان خود را مغلوب کرد و توانست با دریافت مدال طلا، مسافر المپیکی پکن شود. خداداد در شروع پیکارهای وزن اول، حریفانی از هنگ‌کنگ و مالزی را شکست داد. اوج نمایش او در مرحله نیمه‌نهایی بود که موفق شد تکواندوکار قزاق «یستادلتوف» را از پیش‌رو بردارد تا در فینال با شکست 3 بر صفر «ضیا واله» افغانی، اردوی کاروان کوچک ایران را غرق سرور کند.

 اولین بانوی تکواندوکار در المپیک

 در همان روز اول سارا خوش‌جمال فکری نیز در کنار پیروزی‌های پیاپی خداداد با وجود تحمل شکست نزدیک برابر حریفی از تایلند با کسب مدال برنز و شکست دادن حریف پاکستانی، شادی گروه ایران را با راهیابی نخستین بانوی تکواندوکار ایرانی به المپیک مضاعف ساخت. او در وزن 94- کیلوگرم با وجود دو برد پیاپی برابر نمایندگان هند و مغولستان با نتیجه 3 بر 2 به قهرمان تایلندی باخت و به جای حضور در فینال از بازی رده‌بندی سردرآورد که برتری برابر حریف پاکستانی مترادف با راهیابی او به المپیک پکن بود.

ساعی با یک تیر 2 نشان زد

 هادی ساعی همانند خداداد در این دوره از مسابقات هرگز ریسک نکرد. او برای رسیدن به سومین المپیک دوران قهرمانی‌اش، ابتدا یک بر صفر مقابل الکساندر برنونز از فیلیپین به برتری رسید. دی پاک بیستا از نپال هم در دور دوم 5 بر صفر مغلوب ساعی شد تا قهرمان المپیک آتن در فینال حریف سرحان عبدالقادر قطری شود. همان ورزشکار قطری که با ناداوری در فینال وزن ششم بازی‌های آسیایی دوحه، مهدی بی‌باک را از رسیدن به مدال طلا محروم کرد.

ساعی در فینال آنچنان با قدرت به مصاف سرحان رفت که او هرگز طعم ضربات غافلگیرکننده‌اش را فراموش نخواهد کرد. کاپیتان تیم ملی تکواندو با کسب برتری 5 بر صفر در آخرین میدان، با یک تیر دو نشان زد. او هم مدال طلا و سومین سهمیه ایران را در المپیک پکن گرفت و هم اینکه توانست انتقام بی‌باک را از سرحان قطری بگیرد.

کد خبر 38012

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز